В умовах світової кризи та очевидної кризи в економіці України, викликаних карантинними заходами щодо Covid-19, важливим є знаходження шляхів досягнення перспектив, які стануть позитивними для країни і суспільства, хоча і викликані негативними обставинами та можуть проводитись радикальними мірами. Технології освоєння екосистем, розробка тактильних костюмів, електронна економіка, повна цифровізація, освоєння космосу - ось світові пріоритети майбутнього.
Екологічна складова- це центр всієі проблематики питань. Освоєння Землі можливо тільки через оновлення та відтворення, а перспективи- це освоєння Світового океану, Космосу, нових можливостей людини.
Наприклад, серед розробок Ілона Маска є SpaceX - приватний розробник ракет-носіїв та комерційний оператор космічних мандрівок; створення ракети носія Falcon-9 та багаторазового безпілотного транспортного космічного корабля Dragon, освоєння Марсу.
Штучний інтелект, генна інженерія - перспективи майбутнього кожної розвинутої держави. До слова, слід зауважити, що і в Україні перспективи розвитку космічної, авіаційної галузей досить значні з можливістю розвивати космічний туризм, дослідження нових планет та космічних просторів.
Безумовно, галуззю, яка вимагає змін і точно не може більше залишатись такою як була до лютого 2020 року, це галузь освіти і науки! Широке та вимушене застосування онлайн-навчання розкрило простоту деяких питань в отриманні знань, воно дає можливість отримати інформацію швидше, скомпоновано, в зручний час і місці. І в той же час, вимагає більшої підготовки та зосередженості. Разом з тим, дистанційне навчання як основна форма реалізації освітніх послуг на сьогодні, на жаль, не доступне кожному учню/студенту- викладачу/учителю. Окрім відсутності технічного забезпечення процесу, в Україні рівень покриття інтернетом доходить до приблизно 70%.
Крім того, наявна значна частина непідготовленого науково-педагогічного персоналу для роботи в таких умовах і більш того, частина з нього не виявляє і бажання здійснювати таку підготовку. Це і є першим кроком до очищення, скорочення сфери освіти, таким чином, формуючи її конкурентоспроможність. Скорочення кількості годин дисциплін, які можна замінити на роботу онлайн, та загальне скорочення терміну навчання.
Система навчання має не нав’язувати, а пропонувати освітні послуги, які будуть цікаві слухачеві /студенту, які, в свою чергу, він зможе обирати і прослуховувати в зручний для себе час та, обов’язково застосує на практиці.
В умовах, коли в світі домінуючі ролі належать великим корпораціям на кшталт Google, Amazon, Facebook, відповідним питанням постає і попит на робочу силу, підготовку якої ринок вимагає здійснювати в швидших і якісних термінах та з урахуванням вимог роботодавця, якому в кінці кінців може бути не важлива назва ВНЗ чи, взагалі, наявність диплому. Результат - знання і вміння - це показник того, влаштується випускник на роботу чи ні.
Дуальна освіта- саме ця форма навчання набуває актуальності, при якій роботодавець замовляє освітні послуги і готує для себе спеціаліста через ВНЗ. Проблеми з дуальною освітою в Україні відомі, відсутнє законодавче підгрунття.
Впровадження онлайн-освіти в правильній оптимальній формі, є зручною у використанні, значно звільняє адміністративне обтяження науково-педагогічного працівника, натомість створюючи умови та вимагаючи від нього вивчення та вдосконалення іноземних мов, опрацювання зарубіжної літератури, поглибленої роботи над своєю науковою проблематикою, яка не просто відірвана від навчання, а є певним направленням, школою викладача, яку він подає студентам. А студенти, в свою чергу, обирають викладача, тому що їм цікаві його напрацювання та діяльність, а не тому, що іншого не має або вони поставлені перед фактом.
Не можна не погодитись, з прогнозами Українського Інституту майбутнього щодо «асортименту» майбутніх професій, змінність та інформатизація сучасності, скасовує існування більшості професій, загалом, крім того, молода людина має бути готова то необхідності змінити не 1-2 професії, а 4-5, тобто навчатися все життя! Тільки пластичність мислення, креативність і свобода вибору може зробити конкурентоздатних спеціалістів на ринку.
В умовах, коли економічні наслідки від Covid-19 негативно гігантські, змінені соціальні пріоритети суспільства, смурно «нависає» питання щодо подальшого стану цього суспільства, з високим рівнем безробіття, відсутністю доходів, тощо, і чи не впаде воно в маргинальність. Саме тут рівень освіти і науки в суспільстві і проявиться на практиці.
Наталья Грущинская