Освітній омбудсмен розповів, як найчастіше цькують вчителів у школах

26.01.20 - 18:30

first_imageОсвітній омбудсмен Сергій Горбачов у своєму інтерв’ю розповів, з якими труднощами найчастіше мають справу вчителі і чи вдається їм відстояти свої права.

ПРО ВЧИТЕЛІВ ЗАГАЛОМ

«Незважаючи на постійний хейтинг учительства, більшість учителів — абсолютно свідомі люди зі своєю позицією, налаштовані навчати дітей»,  - розповів Сергій Горбачов.

Проте представники ЗМІ, ганяючись за сенсаціями, віддають перевагу негативним історіям, а позитивні залишаються поза увагою. А це несправедоиво.

ПРО СМІТТЯ ІЗ ХАТИ

У відповідь на питання про те, чому директори шкіл зазвичай не хочуть виносити сміття із хати і воліють загасити конфлікти між вчителями та окремими батьками Сергій Горбачов відповів, що головна функція керівнкика школи – забезпечити безперебійний навчальний процес.

«Директор школи відповідає за те, щоб у дітей був учитель, щоб велися уроки. І саме цього насамперед батьки вимагають від школи. Тому багато керівників шкіл вважають, що хай краще буде такий учитель, ніж ніякого. Це — неправильно, неприйнятно, так не повинно бути. Але, на жаль, так є.

І, що найбільш прикро, досить часто таку позицію поділяють чимало батьків. Я міг би наводити десятки прикладів, коли директор готовий на законних підставах звільнити вчителя, наприклад — через порушення норм педагогічної етики, неналежне виконання своїх обов'язків тощо. Але наштовхується на шалений опір батьків.

Причому такий опір спирається на дві аргументації. Перша: "Це чудовий учитель, а те, що він кричить на дітей або когось несправедливо оцінює, — не страшно, нас так учили, і нічого, виросли пристойними людьми". І друга: "Так, учитель був неправий, ображав дітей, але якщо його зараз звільнити — хто працюватиме? Хай уже залишається", - пояснює освітній омбудсмен.

НА ЩО  СКАРЖАТЬСЯ ВЧИТЕЛІ?

Сергій Горбачов розповів, що головні скарги вчителів пов’язані з несправедливим розподілом годин: або керівництво дає мало годин для заробітку, або, навпаки, змушує погоджуватися на велике навантаження, на затримку із нарахуванням зарплатні.

ЩОДО ТИСКУ З БОКУ НАЧАЛЬСТВА

Скарги можуть стосуватися переслідування з боку адміністрації, несправедливого оцінювання вчительської праці, обмеження академічної автономії вчителя.

ІНШИЙ БІК МЕДАЛІ

«Буває, що вплив адміністрації на вчителя є не тиском, а реалізацією цілком законного права керівника вимагати належного виконання вчителем своїх обов'язків. Наприклад, директор робить зауваження вчителю за постійні спізнення на уроки, вимагає починати урок вчасно, за розкладом. А вчитель пише заяву, що директор на нього "тисне". Або вважає "тиском", коли у школі проводиться анонімне опитування учнів, батьків, учителів щодо стану справ у закладі освіти. До речі, такий інструмент отримання інформації про стан справ у закладі освіти — цілком законний і передбачений чинним Положенням про проведення інституційного аудиту, - розповідає Сергій Горбачов.

ЯК ПОРУШУЮТЬ АКАДМІЧНУ СВОБОДУ ВЧИТЕЛЯ

Омбусмен пригадав ситуацію, коли директор оголосив догану вчителю за те, що в нього календарне планування не відповідає записам у журналі. Проте це не може бути підставою для догани.

Інший випадок: якщо вчитель працює не тематично, а проектно, і проект триває кілька місяців, — то він не може проводити контрольні так, як це передбачено вимогами. Та й навіщо?

 Тут неораний лан для розробки підзаконних актів, нормативної бази, які гарантуватимуть право вчителя на академічну свободу.

ЯК ЗАХИСТИТИ ВЧИТЕЛЯ?

На даний час є інструкція для батьків, як захистити свою дитину від булінгу з боку вчителя. А чи є така ж, але про захист педагогів?

«Ми пишемо цю інструкцію, однак з'ясувалося, що це дуже важко, оскільки маємо надзвичайно невиразну законодавчу базу про захист прав учителів», - резюмував Сергій Горбачов.

Комментарииcomm.jpg

captcha code
Отправить